Kort bio
Jeg er uddannet biolog ved Aarhus Universitet og har tillægsuddannelsen fra Danmarks Journalisthøjskole.
Førhen sagde man, "du bliver, hvad du spiser!"
Måske burde man ændre det til, "klimaet bliver, hvad du spiser!"
En undersøgelse tyder nemlig på, at vores valg af diæt har betydning for klimaet. Faktisk er det langt den vigtigste faktor, når det kommer til mad.
En anden faktor, der har fået stor opmærksomhed, er hvor langt væk produktionen af fødevarer foregår fra det sted, hvor de skal spises, fordi transport udleder CO2.
Forskerne forklarer, at den bedste måde at reducere CO2 på er at reducere mængden af kød og mælkeprodukter i den daglige diæt.
Forskeren ved Carnegie Mellon H. Scott Matthews forklarer, "hvor din mad kommer fra er relevant, men hvad du spiser, er langt vigtigere set fra et klimaperspektiv."
Konklusionen er altså, at du hjælper klimaet langt mere ved at omlægge dine kostvaner end ved at spise lokale fødevarer.
Resultaterne publiceres i Environmental Science & Technology.