Kort bio
Jeg er uddannet biolog ved Aarhus Universitet og har tillægsuddannelsen fra Danmarks Journalisthøjskole.
For første gang er det lykkes forskere at påvise en sammenhæng mellem mødres kostvaner og kønnet på det barn, de får.
Det er forskere fra Exeter og Oxford universitet, der har lavet undersøgelsen, der viser en klar sammenhæng mellem indtag af højenergiføde omkring undfangelsestidspunktet og flere resulterende drengefødsler.
Forsøget blev udført ved at gravide, der endnu ikke kendte kønnet på deres kommende barn blev spurgt, hvor mange kalorier de havde indtaget omkring tidspunktet for befrugtningen.
Forskerne delte ud fra svarene kvinderne i en højkaloriegruppe, en mellemkaloriegruppe og en lavkaloriegruppe. I højkaloriegruppen fik 56 procent senere en dreng, mens kun 45 procent af kvinder i lavkaloriegruppen senere fik en søn.
Fiona Mathews, hovedforfatter på artiklen, siger: "Resultaterne kan være med til at forklare, hvorfor der i de postindustrielle lande, hvor mange kvinder vælger kalorielet mad, er sket et fald i antallet af nyfødte drenge i forhold til piger."
For god ordens skyld peger forskerne på, at den fedme-epidemi, der ellers synes at tale imod deres resultater og udviklingen i de to køns relative fødselsrater, er sket på trods af et fald i kalorieindtag. Fedme-epidemien skyldes altså primært mangel på bevægelse, ikke for mange kalorier.
Kilde: Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences
Indsend kommentar